تعریف تواشیح
تواشیح اصطلاحی عبارتست از سرایشهای آهنگین با مضامین دینی ـ عربی که در قالبهای موزون و مقفّی سروده شده اند و دارای مختصات زیر است :
1ـ اجراء تواشیح مرکّب از یک تک خوان و یک گروه میباشد .
2ـ تک خوان محور و مدار اجراء تواشیح است و گروه برای تکمیل و پر کردن خلأهای لحنی و آراستن مجموعه تواشیح و نیز برای تقویت برخی مضامین ازطریق تکرار دسته جمعی بکار گرفته میشود .
3ـ خالی بودن کار از هر یک از دو رکن (تک خوان و گروه) به هویت آن خدشه وارد میکند .
4ـ تک خوان دارای آزادی عمل نسبی در اجراء میباشد اما گروه تابع برنامهای دقیق است که جزئیات آن کاملاً پیشبینی شده است.
5ـ علیرغم آزادی نسبی تک خوان ، تبعیت غیرمحسوس و نیز گاهی محسوس و مصرّح از وزن و قافیه و التزام به استیفاء قفله ها لازم است، بگونه ای که هر شنونده باید همجنس بودن نوای تک خوان با گروه را احساس نماید و حکم کند که تک خوان و گروه با هم مجموعه ای یکپارچه را تشکیل میدهند .
6ـ در برخی از تواشیح ها آزادی عمل تک خوان از او گرفته میشود و او موظّف میگردد که دقیقاً از آهنگی که قبلاً توسط آهنگساز پیشنهاد شده تبعیت نماید .
7ـ تواشیح عرفاً مشروط به عدم استفاده از آلات موسیقی است .
8ـ مضامین تواشیح و فضای حاکم بر اجراء این فنّ غالباً شورانگیز و بهجت آور است و استفاده از متون مرثیه و الحان حزنآور در تواشیح رائج نبوده و نمیباشد. مگر آنجا که حزن برآمده از وجود یک انقلاب درونی باشد . توحیدیات ، مناجات ، مدح رسول اکرم و اهل بیت ـ سلام الله علیهم اجمعین ـ ، مضامین اصلی و غالب در تواشیح هستند .
بعضی از اشکالاتی که ممکن است به تعریف فوق مطرح گردد :
1ـ این تعریف بیشتر با گرایش آنچه در میان اهل سنّت رایج است، سازگاری دارد.
2ـ این تعریف با گرایش آنچه در میان عربها (مصر و سوری) رایج است، سازگاری دارد.
3ـ واقعیت اینست که در ایران تکخوان ماهر وجود ندارد و لذا از این تعریف باید دست کشید .
4ـ کلمه آهنگین در تعریف باعث میشود که تعریف جامع و مانع نباشد، زیرا این کلمه ادوات موسیقی را داخل میکند .
5ـ التزام به وزن و قافیه در تواشیح ضروری نیست .
در پایان به این اشکالات جواب داده شد که خلاصة آن بشرح زیر است :
1ـ ما از تواشیح آنچه متبادر به ذهن میشود را تعریف کرده ایم و کاری نداریم که این از آنِ عربها و سنّیهاست یا نیست .
2ـ بدلیل نبود تکخوان در میان ما نمیتوان تعریف را عوض کرد .
3ـ مقصود از کلمه آهنگین ، ورود ادوات موسیقی نیست و اصولاً این کلمه آن معنی را تداعی نمیکند .
4ـ مقصود از حزن ، وجد است و مقصود از وجد دگرگونی روحی در ضمیر انسان است و هرگز بمفهوم افسردگی و وارفتگی و پژمردگی نیست .
5 ـ ممکن است در یک تواشیح استثناءاً قواعد عروض در بعضی مواضع بهم خورده باشد ولی التزام به وزن و عروض جزو ذات این نغمة ایقاعی است .
ـ در پایان توافق بعمل آمد که تواشیح و تعریف آن محدود به همین حدود باشد و خارج از آن هر چه باشد تحت عنوان ملحقات نغمه تواشیح معرفی شود .
- ۹۵/۰۹/۲۲