گروه تواشیح بقیه الله ایران

... السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه

گروه تواشیح بقیه الله ایران

... السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه

سلسله مباحث بازشناسی فرهنگ نغمه ای دینی/ قسمت اول

بقیه الله | جمعه, ۱۹ دی ۱۳۹۳، ۰۲:۲۸ ق.ظ | ۰ نظر

اعلام خطر!

واقعیت آنست که مردم ما به استماع نغمه­ های پاک و طیّب نیاز مبرم دارند و این امر دلائل متعدّد دارد.

از جمله دلائل، شاکله روحی و طبع هنری این مردم فرهیخته است . از دلائل دیگر کثرت رقبا در میدان است رقبائی که باکالاهای مجازی اما با توسّل به قول زور و ضرب زر، گوش خلایق را انبان اصوات شیطانی خود می­کنند . ولذا بر این همه، اگر نیاز هر فرد سالم و متعادل را به استماع نواهای هنجار در کنار صداهای گوشخراش و آلودگیهای صوتی که ناشی از الگوی معیشتی روزگار ماست بیفزاییم تردید نخواهیم کرد نغمه پاک و تغنّی پیراسته، ضرورتی است که بی­توجهی به آن زیانبار است، همچنانکه حسن توجه به این مقوله نفیس می­تواند موجب ارتقای فضائل نفسانی و کمالات معنوی گردد.بنابراین ما توجّه به این مقوله را یک امر راهبردی میدانیم که بشدت نیازمند طراحی و ساماندهی است.
در این میان صدا و سیما بدلیل التهاب پخش و تب آنتن و البته برخی مسائل دیگر ، معمولاً آرامش و صبر لازم برای خلق آثار نفیس را ندارد و با همه دقّت و تلاشی که مبذول می‌دارد گاهی ناچار به پخش برنامه­هایی میشود که از  حداقل درجه مقبولیت هم خالی هستند .

از جانب دیگر آفرینش نغمه ­های دینی مقوله ایست که علیرغم فراوانی خیل مشتاقان از کمتر ضابطه و تعریفی برخوردار است و لذا هر کس بخود حق داده کاری کند و بدلیل قداست موضوع انتظار داشته دیگران کار او را بپسندند، بی ­توجه باینکه این مقوله نفیس و فرهنگ ساز بشدّت محتاج کسب نصاب لازم بوقت آفرینش است.

 

منبع: کتاب سه شنبه ها/ تالیف: شورای عالی قرآن


هدیه قسمت اول:  «محمد یا سیدالانبیاء»  با اجرای زیبای مرحوم شیخ محمد الطوخی

محمد یا سید الانبیا محمد طوخی

دریافت

  • بقیه الله

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی